DJ100

De Duurzame Jonge 100

Het was een aantal weken behoorlijk stil op deze site, en ook op sociale media kon je een speld horen vallen. Mijn oprechte excuses. Nee, de brug stond niet open, de kat had mijn huiswerk niet opgegeten en ook het licht stond niet op rood. De reden dat het zo lang stil is geweest op deze blog heeft alles te maken met een heel bijzonder project: de Duurzame Jonge 100.
 
Naast mijn zoektocht naar FutureFuel, de kracht van jonge mensen als brandstof voor de toekomst, heb ik namelijk besloten om juist die kracht van jonge mensen, die ik zelf overal om me heen zo duidelijk zie, zichtbaarder te maken in de samenleving. Na het verschijnen van de Trouw Duurzame 100 in november 2012, een lijst met de 100 invloedrijkste duurzame bobo’s van Nederland waar ik – niet lachen – dit jaar zelf toe behoor, ontstond er een spontane discussie op Twitter over het wederom vrijwel ontbreken van jonge rolmodellen in de lijst. Mijn mede-Twitteraar, Marjan Kloosterboer, en ik besloten ietwat naïef om ondanks drukke schema’s, nieuwe banen en intensieve buitenlandprojecten de Duurzame Jonge 100 op te richten, want: ‘Dit moet er gewoon komen!’
 
En dat hebben we geweten... Na versterking van het team met Talitha Muusse en Eva Gies ging het snel. Er kwamen partners, een website, communicatieplannen, sponsoring, logo’s en designs, en afgelopen september was het dan eindelijk een feit: het nomineren kon beginnen. Vijf weken lang kon iedereen zijn of haar jonge rolmodel nomineren, of zichzelf, voor een plek in de lijst. Twitter ontplofte en de media hing aan de lijn. NRC benaderde ons voor het publiceren van de lijst en op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, sloten we het nominatieproces met een overweldigend aantal van 312 nominaties, en dat is nog exclusief de 350 leerlingen van de middelbare school die zich in zijn geheel bij ons aanmeldde. We werkten het klokje rond om alle e-mails te beantwoorden, persberichten uit te sturen en alle nominaties (handmatig!) te verwerken. Een deskundige jury met duurzaamheidsprominenten uit zowel de jonge als de oudere generatie maakte vervolgens de uiteindelijke selectie tot een bijzondere lijst van duurzame koplopers: van energie opwekkend servies, tot groente veredelaars, en van duurzame kleding tot digitale postbussen, de initiatieven zijn divers en vol van energie. We kunnen dan ook niet wachten om deze aan de wereld te presenteren!
 
Aanstaande vrijdag, 15 november, wordt de Duurzame Jonge 100 gelanceerd met een publicatie in nrc.next en NRC Handelsblad, en een groot lanceringsevent in Studio K in Amsterdam. Met ogen als schoteltjes en wallen tot onze knieën knippen we de laatste foto’s in het juiste formaat, lopen het programma nog eens door, zetten de laatste stukken op de website en bellen partners en media om zoveel mogelijk jonge koplopers een podium te geven op 15 november. Achter ons bordje met – wederom – aangebrande havermout zitten we s’ochtends vroeg al te appen, te bellen en te mailen. Ondanks dat vele mensen namelijk denken dat we dit project fulltime doen, en zich afvragen welke grote organisatie er achter de DJ100 zit, werken we allemaal naast studie en baan, en vrijwillig en onbetaald. We zijn een team van vier jonge enthousiastelingen die lichtelijk onderschat hebben hoe uitdagend het zou zijn om een dergelijk project te realiseren. Twee van ons zaten al bij de dokter met vermoeidheidsklachten, alle vier hebben wij vrienden en familie na 15 november heel wat uit te leggen… Maar het is het waard. Wat ons op de been houdt? Al die bijzondere jonge mensen die we langs zien komen: de kracht van jonge mensen als brandstof voor de toekomst.
 
De lancering van de Duurzame Jonge 100 is vrijdag vanaf 20.00u te volgen via een livestream verbinding op dj100.nl, en op Twitter via @dj100tweets en hashtag #dj100. De komende weken interview ik nog een aantal jonge koplopers voor op deze site en daarna ga ik – ja, nu echt hoor – als een malle het volgende FutureFuel interview inplannen. Stay tuned!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *